Site Index

» Tag selv til Le Mans
» Hvad er Le Mans?
» Historien bag løbet
» Banens design
» Rejsebeskrivelser fra Le Mans
  » 2002
  » 2003
  » 2004
  » 2005
  » Rejsen 'uden for sæsonen'
» Billeder fra Le Mans
  » 2002
  » 2003
  » 2004
  » 2005
  » 2006
  » 2008
» Optakt
  » 2007
  » 2014
  » 2015
  » 2016
  » 2017
  » 2018
  » 2019
  » 2022
» Statistik
  » Alle Le Mans vindere
  » Diverse statistikker
» Film
  » Le Mans (1971)
  » 24 Hours (2003)
» Links
» Om LEMANSarea.dk
 

Le Mans Info

Testdag: Søn d. 4. juni 2023
Race: Lør d. 10. juni 2023
Antal dage til Le Mans start:
Kommende udgave nr.: 91
 

Årets Le Mans plakat

Den officielle plakat - www.lemans.org
Kilde: www.lemans.org
 

Site Info

Version: 4.1
Dato:
Opdateret: Tors d. 8. juni 2023
W3 validering: HTML 4.01
Browser vindue:
Opløsning:
 
Rejsen 'uden for sæsonen'

Under min sommmerferie i 2005, kom jeg forbi Le Mans, og ville da naturligvis lige kigge forbi, for at se hvordan det så ud når der ikke er løb. Og jeg kan da sige så meget, at det var øde! Alt lå ubenyttet hen. Vi kom forbi i en Fiat Ducato 2.0 JTD autocamper, så der var ikke den store risiko for fartbøder, da den offentlige del af banen blev rundet. Der var en del vejarbejde på Mulsanne langsiden som jo til daglig blot er Route Nationale 138. Der var ikke meget trafik den søndag formiddag vi kom forbi, så der var god mulighed for at få taget et par billeder og få set hvad der skulle ses. Til min store forargelse, viste de sig, at nogle sigøjnere havde valgt at slå lejr midt på langsiden, der hvor den normale vej går igennem et par rundkørsler, og derfor bliver ledt væk fra det lige stykke som racerne normalt bruger. Det kan man da ikke! Helligbrøde?! Man må da håbe at der bliver ryddet op, og asfalten renset før 2006-versionen af den franske klassiker.

Jeg fik genset bilmuseet, der jo natuligvis havde åbent. Det lignende sig selv, på trods af, at det var i fire år siden jeg sidst var derinde. Dog havde de fået et par flere nutidige racere, bl.a. Tom Kristensens vinder Audi R8 #1 fra 2002, og en Pescarolo Peugeot C60 #17 fra 2003. Museet bærer præg af, at det er et automobil museum. Jeg vil tro, at kun en tredjedel af gulvpladsen bliver brugt på Le Mans racere, men det er denne del af samlingen, der efter min mening gør museet værd at besøge. Man behøver måske ikke nødvendigvis se det hver gang man er forbi Le Mans, men jeg synes det var meget sjovt at gense, og jeg vil stadig mene at de €6 som indgangen koster, er godt givet ud.

Da vi kom ud fra museet, var der åbent ind til baneområdet via hovedindgangen. Der måtte vi jo ind! Det var ret spøjst at se de hele uden mennesker. Jeg har jo kun før set det når der er masser af mennesker, bannere, farver og larm over det hele. Nu var det blot nogle store 'kolde' tribuner uden liv. Vi gik over Dunlop broen og tilbage igen - helt ned til start/mål stregen, og til Rolex uret. Eller i hvert fald hvad jeg troede var et Rolex ur. Til min store overraskelse, var alle Rolex reklamer på den lille mørkegrønne 'tidstagerbox' fjernet, og det fine officielle Rolex ur, var erstarttet af et tamt hvidt ur, som kan findes på enhver togstation landet over. Hvorfor denne udskiftning har fundet sted, og om det er noget der sker hvert år, står hen i det uvisse, men en ganske interessant observation synes jeg. På vej videre kørte vi forbi de gamle campingpladser jeg har besøgt de sidste 4 år: Karting Nord, Beauséjour og Expo. Det hele var noget tilgroet, og ved Beauséjour var der endda etableret en stor jordvold, der forhindrede indkørsel på pladsen. Ved Karting Nord var det eneste synlige tegn på liv, at gokart banen blev flittigt brugt af nogle, der lignende prof'er...

Derudover er der ikke så meget at sige, det var på én gang fedt og mærkeligt at være tilbage når der ikke er løb. Jeg har taget nogle billeder som beskriver nogenlunde hvordan området syd for byen Le Mans ser ud når det blot ligger og venter på den næste store motorsportsbegivenhed. Bemærk venligst, at billederne åbner i et nyt vindue - idet jeg mener at det giver en 'roligere' browsing...


Til sidens top

 

© Copyright 2001-2023 ▫ Alt materiale, billeder såvel som tekst, på LEMANSarea.dk er beskyttet af Copyright.